We zitten weer in de tijd van het jaar dat bedrijven hun waarderingen gaan uiten naar hun vaste klanten en naar het personeel. De cadeaus en promoties vliegen om je oren of zijn het juist zoethoudertjes in de hoop dat je het accepteert en blijft?
Vooral de grote bedrijven blinken er in uit, een zogenaamde waardering voor hun vaste klanten. Zo kreeg ik deze week een mooi cadeau van mijn provider, waar ik 5 mobiele abonnementen heb, een uitgebreid TV pakket, het grootste en snelste internet pakket wat ze in hun assortiment hebben zitten. Dus ik ben een goede klant van KPN, kun je wel zeggen, ik breng er aardig wat geld naar toe.
Natuurlijk heb ik een compleet pakket om te kunnen profiteren van de voordelen, maar wie doet dat niet. laat je één ding uit het pakket vervallen, betaal je voor de rest meteen de hoofdprijs. Dat is de wurggreep waarin een KPN, Ziggo, of welke provider je heeft liggen.
Maar goed, even terug naar het geweldige cadeau wat ik van KPN kreeg. Even daarbij voorop stellen, dat ik nooit ondankbaar ben als ik iets krijg, maar het gaat om het idee als je een miljardair 5 euro geeft, dat gevoel kreeg ik bij het cadeau van KPN.
Deze week kreeg ik dus een sms’je van KPN waarin ze het onderstaande schreven….
Beste klant, omdat we blij met je zijn heb je 5 GB extra data kado gekregen.
sms’je van KPN
Super gaaf! Toch? Je krijgt gewoon 5 gigabyte aan data gratis, helemaal voor niets. In de drukte maand van het jaar. Nou, wat zeur ik dan, zou je misschien zeggen.
Zoals ik eerder in mijn bericht, voelde ik mij die miljardair die 5 euro kreeg. Je bent niet ondankbaar voor het gebaar, maar het heeft totaal geen nut om zo’n cadeau dan te geven. In mijn geval heb ik een onbeperkte databundel bij KPN en krijg als echt waardering 5 GB cadeau. Super makkelijk toch, voor als mijn onbeperkte data op is, want dan kan ik die 5 GB nog gebruiken.
Een gegeven paard…
Dus ik de stoute schoenen aangetrokken en de klantenservice van KPN een berichtje gestuurd en ze netjes bedankt voor het gulle cadeau, maar wel meteen gevraagd of ze op deze wijze klanten willen behouden of willen wegjagen.
Ik kreeg zeker een reactie terug…..
Hoi Croné,
In december geven aan al onze klanten een cadeautje. Dit cadeautje zal niet bij iedereen zijn wensen aansluiten. Jij hebt al onbeperkte MB’s dus jij hebt inderdaad niet zoveel aan deze gratis MB’s. Je wordt er in ieder geval niet minder van, iets met een gegeven paard….
Reactie van KPN
Naast dat ik geen Croné heet maar Corné, spreken ze mij aan met jij i.p.v. met u aanspreken en dan hebben we het nog niet over de andere fouten in het bericht, laat staan over het feit dat de KPN-medewerker mij beticht over het feit dat ik ondankbaar ben.
Ik zal jullie de rest van de conversatie besparen, want het wordt alleen maar erger en ik wordt steeds meer beticht dat ik een ondankbare klant ben. Dan zou je toch per direct met heel je boel willen overstappen naar een andere provider? Maarja…contracten hè, je kan niet zomaar weglopen. En naar wie? Want alle providers zijn boefjes, en nemen je in de wurggreep.
Niet dat ik beweer dat ze corrupt zijn of allemaal klantonvriendelijke berichten sturen, maar omgaan met vaste klanten is voor veel bedrijven moeilijk.
De buit is binnen
Ze hebben je eenmaal binnen gehaald, wurgen je met het feit dat je een pakketkorting krijgt omdat je alles onder één contract hebt samengebracht. Haal je één ding uit het pakket, BAM! Je betaalt meteen de hoofdprijs.
Maar grote bedrijven doen dit ook vaak met hun werknemers, die een zogenaamde goede beoordeling krijgen en een kleine verhoging. Maar ondertussen aan de andere kant, halen ze nieuwe werknemers binnen met de leukste cadeaus als ze blijven. Maar de echte waardering naar de vaste werknemers, die soms al jaren mee het bedrijf opbouwen, krijgen een goede beoordeling omdat ze tegen een burn-out aan het werken zijn.
De werkzaamheden stappelen zich op, maar het moet allemaal binnen de uren die je normaal al werkte. Het wordt alleemaal meer en meer voor de werknemers. Ik snap dan ook dat op dit moment er veel mensen met een burn-out thuis zitten. het wordt te veel en de waardering is te laag.
Maar zoals bij providers, energie bedrijven of andere grote bedrijven, de buit is binnen! Maar vaste klanten is hetzelfde als een auto. Je moet het ook onderhouden, je zal van tijd tot tijd eens wat extra’s moeten doen voor je vaste klanten, maar dan wel een gepaste waardering. Niet MB’s weggeven die je als bedrijf niets kosten. Het is maar data, daar voel je niets van als je dat weggeeft. Het zijn gewoon eentjes en nulletjes die je weggeeft, meer dan dat is het niet. je kan het niet eens vast houden, die gratis data. Het kost bedrijven als KPN, Vodafone, T-Mobile en noem ze allemaal maar op, helemaal niets als ze jou dat cadeau geven. Het is maar data…
Al is data tegenwoordig wel heel belangrijk, want je kan niet meer zonder. En dat weten de providers maar al te goed, je kan tegenwoordig gewoon niet meer zonder data. Je rekeningen betalen, bellen (ook met vaste lijnen), TV kijken, online winkelen, pinnen bij de winkels, allemaal data, data en nog eens data. De datacenters worden allemaal groter en groter om ons leventje allemaal te verwerken. Waarbij we het dan nog niet hebben over de datacenters die onze social media moeten verwerken.
Ik mis het wel hoor
Nu weet ik donders goed, dat klagen tegen bedrijven als KPN totaal geen nut heeft. Ook er over schrijven op je social media of in deze blog, waar ik graag mijn ongezouten mening deel. Het is tenslotte mijn blog en daar schrijf ik op wat ik vind. Ik vind in dit geval dat KPN gierig is en niet netjes omgaat met vaste klanten. Dat vind ik, dat is mijn mening.
Ben ik verder tevreden met KPN? Jawel hoor! Ik heb zelden tot nooit problemen met mijn internet (1Gb Glasverbinding), ik kan bijna altijd overal bellen met mijn mobiele telefoon, mijn TV-zenders zijn altijd scherp en van goede kwaliteit. Dus op het technische gebied heb ik zeker niets te klagen.
Maar als ik recht uit het hart mag spreken, mis ik de service en klantvriendelijkheid van XS4ALL wel hoor. Maar helaas zijn die opgeslokt door het grote KPN, waarbij vaste klanten blijkbaar iets minder belangrijk zijn dan dat bij XS4ALL was. Daar was iedere klant belangrijk, je werd er altijd goed geholpen, kreeg zo nu en dan een tastbaar leuk cadeau. Maar die goede XS4ALL-tijd is helaas voorbij. Maar ik mis het wel hoor!
Waar is de waardering? Dat is wel iets waar veel bedrijven de plank misslaan. Je bent maar een nummertje, niets meer en niets minder dan dat. Loop je weg, dan loop je weg. Ze vangen wel weer een ander visje in die grote oceaan. Altijd weer een nieuw slachtoffer te vinden die jouw plekje inneemt als je naar het volgende grote bedrijf gaat die jou weer binnenhaalt met leuke acties en gouden bergen aan je beloofd….
Dat is hoe grote bedrijven met hun klanten omgaan, je bent niet meer belangrijk voor ze want ze hebben je binnengehaald. Providers doen inderdaad wat jij omschrijft, wurgen je met het voordeel als je alles bij ze hebt afgesloten en overstappen wordt dan vaak wat lastiger, want dan moet je met alles overstappen. En het verhaal van KPN is bekend, dat ze gratis mb’s weggeven en voor mensen met onbeperkte data hebben ze nog steeds geen alternatief om wat leuks te bieden.
En wat slecht dat ze al starten met je naam verkeerd schrijven en je niet netjes met u aanschrijven. Maar dan ook nog beweren dat jij niet dankbaar bent? Belachelijke arrogante houding van KPN.
Dat de klantenservice mensen aanspreekt met “jij” i.p.v. met u, is standaard op facebook en twitter. Dat kreeg ik als antwoord op dat ik zei dat men wellicht eerst met u kan beginnen. Onrespectvol als een snotneus van net 20 tegen een oudere jij zegt. Ik vind dat niet kunnen!
Bekend verhaal…..