Ik vermoed zo’n 25 jaar geleden, dat ik voor het eerst internet in huis had. Verbinding maken met je provider deed je middels inbellen over de telefoonlijn. Je zat echt niet super lang op het internet, omdat de teller van belminuten flink doortikte en je niet echt blij werd van de rekening. En nu zitten we gewoon 24/7 online, oftewel van belminuten naar onbeperkt online zijn.

Er is veel verandert op het gebied van het gebruik van internet. Je kon je eigen destijds niet voorstellen dat je ooit eens 24/7 met het internet verbonden zou zijn, laat staan dat je je kon bedenken dat je dat zou doen met een telefoon.

Ik weet het nog goed, dat ik met mijn 14K4-modem verbinding moest maken met mijn provider, ik dacht destijds met 12Move als ik mijn eigen niet vergis. Met een hoop irritante piepjes en bliepjes belde je modem in en als je geluk had, had je direct verbinding. Of je kreeg zo’n irritante melding dat het te druk was en dat je het later nog eens moest proberen.

Een tijdje later kocht je een snellere modem, ik stapte over naar een 28K8-modem en niet veel later wilde ik nog sneller, dus werd het een 56K6-modem. Super snel was dat destijds.

Snelheidsaanduiding van een modem. De ‘k’ betekent 1000 van kilo, 56k6 betekent dus 56.600. Een 56k6 modem kan 56.600 bits per seconde verzenden.

In 1998 ging ik verhuizen naar een nieuw huis en ook naar een nieuwe provider. Van inbellen naar een kabelverbinding, welke ik destijds afsloot bij @Home, die hard aan de weg aan het timmeren was. We hadden een Fair Use Policy van 50mb.

De Fair Use Policy (FUP) is een bepaling waarin staat dat klanten afgenomen diensten (bijvoorbeeld internet of vast bellen) normaal moeten gebruiken. Bij buitensporig gebruik grijpen internetaanbieders in. De Fair Use Policy is bedoeld om overbelasting van het netwerk en overlast voor andere gebruikers tegen te gaan.

We mochten van @Home niet meer dan 50mb per 24 uur verbruiken. Deed je dat wel, werd je op de vingers getikt.

Maar ik had al snel spijt dat ik bij @Home zat aangesloten. Met regelmaat kon ik niet inloggen als ik na het avondeten even wilde internetten. Natuurlijk lag dat altijd aan mij, werd er door de lieve dame van de telefonische helpdesk verteld. Elke keer kreeg je het standaard vragenlijstje en als je alle 10 de vragen met “Ja” had beantwoord, kreeg je een andere collega. Darma! Dat was het.

@Home kon destijds de vraag niet aan en deelde geen vaste IP-adressen aan bij een hun klanten, maar meerdere gebruikers kregen hetzelfde IP-adres, waardoor je niet online kon als de andere gebruiker online was. Belachelijk vond ik het en werd het tijd om afscheid te nemen.

Van kabel naar ADSL

Ik maakte de overstap van een kabelverbinding naar ADSL bij XS4ALL. Weer terug naar de telefoonaansluiting, maar zonder inbellen. Ik had voor XS4ALL gekozen omdat bij deze provider toen al de privacy van hun klanten belangrijk was.

In 1993 besloot de Nederlandse hackerorganisatie Hack-Tic internettoegang aan te bieden als een experiment onder de naam XS4ALL. Het experiment bleek populairder dan aanvankelijk gedacht: men had gehoopt op 500 klanten per jaar. In plaats daarvan stond de teller al na een dag op 500 klanten. Daarop werd besloten op professionele basis internettoegang aan te bieden als eigen bedrijf, onafhankelijk van Hack-Tic.

BRON: Wikipedia

Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds aangesloten bij XS4ALL, welke van 1998 tot 2020 was XS4ALL een zelfstandige dochteronderneming van KPN, maar als bestaande klant van XS4ALL merk je er niets van dat KPN het definitief heeft opgeslokt.

Als ik dan het hele historische plaatje bekijk, dat ik van een inbelverbinding met een 14K4-modem nu uiteindelijk op een glasvezelverbinding van 500/500mb zit aangesloten en 24 uur per dag online ben, is echt een bijzondere ontwikkeling geweest. Je staat er eigenlijk ook niet bij stil op het moment dat je je telefoon, tablet of laptop pakt om even op internet te kijken.

Dataverbruik vliegt de pan uit…

We staan er gewoon niet meer bij stil, dat we 24/7 online zijn. Het is iets wat bij ons leventje hoort, online zijn, of even zitten te Netflixen. Maar ook bellen, radioluisteren en televisiekijken gaat via internet. De hele zijn we mb’s aan het verslinden op internet.

En zeker nu ik thuiswerk voor mijn werkgever ENGIE, waar ik zo’n beetje de hele werkdag in de Cloud zit te werken, bestanden ophalen en weer terug plaatsen. En tegenwoordig hebben de PDF-bestanden ook geen kb’s meer, maar zijn het bestanden geworden van dikke mb’s.

En dan heb ik het nog niet eens over het online vergaderen, beelden versturen en binnen halen, om elkaar toch nog te kunnen zien.

En de teller raast maar door…!!

Het is nu 31 januari 2021, nog vroeg in de middag als ik dit bericht schrijf. Straks ga ik nog wat Netflixen en misschien nog even op Prime Video kijken. Maar de teller staat nu al op 1.250.702 MB

Oftewel is dat 1.250GB, of in terabites is dat 1,25TB. Wat? Hoeveel? Ja, zoveel hebben we deze maand hier in huis verbruikt. We hebben al eens eerder de 1TB aangetikt, maar nog nooit de 1,25TB, welke vermoedelijk vandaag nog de 1,30TB aan zal tikken, gezien ik nog een film wil kijken en nog een paar afleveringen van een serie.

En het meeste wat ik kijk is in de kwaliteit van 4K-UHD/HDR, wat ca. 8GB per uur er door heen jaagt. Dus die 1,30TB gaat er vandaag nog aan.

Eigenlijk belachelijk veel natuurlijk. Maar ja, als wordt opgesloten door de corona-maatregelen, moet je wat hè. En thuiswerken, mijn zoon online lessen volgen voor school, dan gaat de teller ook al flink omhoog. Maar ik denk het meeste toch wel het streamen van films en series. Er is ook geen zak te beleven op TV, dus zal ik eerder Netflix of Prime aanzetten.

Het is maar goed dat er tegenwoordig geen Fair Use Policy wordt gehanteerd, anders was ik vermoedelijk allang afgesloten geweest…

4 Replies to “Van belminuten naar onbeperkt”

  1. Daar zitten we een paar heel herkenbare “ooh ja, inderdaad” tussen zeg. Hihihi
    Zeker met dat inbellen om op internet te kunnen. Was het ook niet zo dat je zo’n gratis cd-rom kon krijgen om software op je computer te installeren om te kunnen inbellen bij de internetprovider?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.