Liever te snel dan te traag
Klagen dat de shuttle veel te snel is, maar is dat eigenlijk wel zo? Waarom wil men in Nederland de shuttle toch zo traag hebben en wat zijn de nadelen daarvan en welke snelheid is nu eigenlijk de standaard?
Je hebt het vast wel eens gezien of je doet het zelf ook met regelmaat, het testen van verenshuttles voordat je begint met de wedstrijd. Vele spelers zie je vaak met enorm kracht tegen de shuttle rammen en beginnen dan meteen te klagen dat de shuttle te snel is. Maar is dat dan wel echt zo?
Te trage shuttles in Nederland
Persoonlijk ben ik van mening dat we in Nederland met te trage shuttles spelen, men wil de shuttle te traag hebben waardoor meer gaat beuken op de shuttles om deze achterin in het veld te krijgen. Hierbij zie je bij meerdere spelers dat ze in het verloop van een rally vaak de shuttle te kort slaan in het achterveld, omdat men power verliest in een rally. Je moet dan meer gaan werken.
Terwijl als dat je een normale snelheid zou hebben, dus de shuttle niet trager maakt, je kan doseren met je slagen hoe ver je de shuttle in het veld wilt plaatsen. Dit kan je niet doen met een te trage shuttle. En het feit is ook als je minder hard hoeft te slaan, dat je meer controle blijft behouden op je shuttle.
In Nederland gebruiken de meeste clubs en spelers de snelheid 77, waarbij men nog vaak deze te snel vind, wat al helemaal vreemd is in de winter, gezien je dan eigenlijk zou moeten spelen met de snelheid 78.
Wanneer welke snelheid toe passen?
Zoals ik net al aanhaalde, spelen de meeste spelers/clubs met de snelheid 77. Maar wat houdt deze snelheid nu eigenlijk is?
Snelheid 77 is eigenlijk de medium speed, welke gebruikt dient te worden bij zaaltemperaturen vanaf 18°C of hoger. Zodra het kouder in de sporthal wordt, wat in de winter in vele oudere hallen echt wel zo is, dan zou je moeten overstappen naar de snelheid 78. Snelheid 78 is dus een snellere shuttle dan de snelheid 77.
Bij hele hoge temperaturen in sporthallen, zou je eigenlijk dan naar een snelheid 76 moeten overstappen, maar deze is in Nederland bijna niet te koop. is ook geen vraag naar, omdat dit te weinig voorkomt. Maar in de tijd dat we competitie spelen, zou er dus eigenlijk eerder met de snelheid 78 gespeeld moeten worden dan met de snelheid 77.
Het is overigens niet alleen de factor temperatuur die bepaald hoe snel de shuttle is. Het is ook de luchtvochtigheid die een grote factor speelt. Hoe vochtiger de lucht is (meestal bij hogere temperaturen), hoe meer de shuttle door de lucht wordt gedragen en daardoor langer blijft zweven. Hoe kouder de lucht, hoe ijler deze vaak is, dus minder luchtvochtigheid er in de lucht zit. Bijvoorbeeld als het vriest buiten, wordt de lucht minder vochtig en heb je een snellere shuttle nodig dan op een zomerse dag als de luchtvochtigheid enorm hoog is of bij langdurige regen. Op dat moment dien je dus een tragere shuttle te hebben.
Waarbij het is de zomer dus vaker voor zal komen dat men klaagt dat de shuttle wat aan de snelle kant is en vaak dan ook eerder zal toppen.
Slag aanpassen
Heel kort door de bocht gezegd dien je dus niet de snelheid van de shuttle aan te passen, maar zal je je slag moeten aanpassen op de snelheid van de shuttle. Als je dat niet kan, zal je daarop moeten gaan trainen. Raadzaam is deze is dan te trainen met een snelheid 78 i.p.v. met de snelheid 77. Daarmee leer je dan het doseren van je slagen, het aanpassen van je slag op de snelheid van de shuttle.
Spelers in de wereldtop testen overigens zelf geen shuttles en mogen ook geen shuttles meer aanpassen d.m.v. toppen. Vooraf worden shuttles daar getest door een onafhankelijke shuttletester. Deze bepaald welke snelheid gebruikt zal gaan worden, bijvoorbeeld de snelheid 77 of 78.
Spelers hebben hier in principe geen invloed op en als men de shuttle toch te snel vind tijdens een wedstrijd zullen ze gedoseerd moeten gaan slaan. De shuttle minder snelheid mee gaan geven, zodat de shuttle toch binnen de lijnen blijft vallen.
De shuttletest
In de officiële badmintonspelregels staat omschreven hoe je een shuttletest moet uitvoeren.
- Shuttletest
3.1. De shuttletest moet met een volle onderhandse slag worden uitgevoerd, waarbij de
shuttle boven de achterlijn wordt geraakt. De shuttle moet onder een opwaartse
hoek worden geslagen evenwijdig aan de zijlijnen.
3.2. Een shuttle met de juiste snelheid moet tussen 530 mm en 990 mm vóór de
tegenoverliggende achterlijn neerkomen
Er staat dus nergens dat je zo hard mogelijk tegen de shuttle moet slaan om deze bewust over de achterlijn moet rammen, om voor elkaar te krijgen dat je een tragere shuttle krijgt. Nee, er staat eigenlijk dat je altijd op dezelfde wijze een shuttletest moet uitvoeren, met een normale onderhandse slag, waarbij je de shuttle goed raakt (volle onderhandse slag), Dus zeker niet beuken tegen de shuttle.
Eigenlijk moet je de test zo uitvoeren dat je bij deze test ziet hoe snel de shuttle is, zodat je weet hoe je slagen zouden moeten gaan worden om de shuttle op de achterlijn te krijgen in de wedstrijd.
Maar helaas voeren de meeste spelers de shuttletest zo uit dat om te laten zien dat voor hen de shuttle te snel is. Eigenlijk geven ze daarmee aan dat ze niet gedoseerd kunnen slaan om de shuttle op de achterlijn te krijgen. Want ze willen een te trage shuttle, zodat ze kunnen beuken.
De gulle middenweg kiezen
Natuurlijk besef ik dat niet iedereen over deze capaciteit beschikt, om goed gedoseerd te kunnen slaan. En eigenlijk is dat ook niet de fout van de speler, maar is de fout van de trainer/coach. Hiermee doel ik op hetgeen ik eerder in deze blog schreef, dat men eigenlijk met te trage shuttles staat te trainen en dat men dus beter met een snelheid 78 moet gaan trainen.
Maar in de wedstrijden ga je altijd die figuren tegenkomen die de shuttle te snel vinden en deze trager willen hebben. Hap niet meteen toe om mee te gaan in hun spelletje en geef aan dat jij de shuttle oké vind hoe deze nu is. Vaak heeft de tegenstander allang gezegd dat hij/zij de shuttle bijvoorbeeld om en om wil toppen, dus 8 veren van de 16 een knikje wil geven om de shuttle wat trager te maken.
Om lange discussie te voorkomen, kun je dan vaak wel de gulle tussenweg zoeken, dus geef je aan dat je dan om de vier wil, dus 4 veren wil toppen. Dat zal de ander moeten accepteren. Kom je er samen niet uit, dan is een mogelijkheid om een onafhankelijk persoon de shuttle daadwerkelijk te laten testen. maar dat komt echt maar zelden voor.
Als je tegenstander de shuttles heeft getopt (trager heeft gemaakt) voor de shuttletest heeft plaatsgevonden, hoef je dat ook niet te accepteren. De shuttle dient in originele snelheid te worden getest, dus direct uit de koker.
Het zal altijd lastig blijven
Helaas zijn in Nederland veel spelers die met te trage shuttles willen blijven spelen, dus zal je altijd deze discussies gaan tegenkomen. Dat is jammer, maar niet te voorkomen. maar blijf vooral kalm, kies die gulle tussenweg zodat beide toch enigszins hun zin hebben gekregen.
Overigens wat vele ook niet weten, is dat je tijdens de wedstrijd de shuttles niet meer mag testen. Dus als je tegenstander vraagt of hij/zij de shuttle even mag testen omdat deze te snel zou zijn, dan hoef je daarin niet mee te gaan en mag je zelfs weigeren. Zeker als men tijdens de wedstrijd de shuttle trager wil hebben. dan had men dat vooraf moeten regelen met de shuttletest.
Je hebt ze beide getest. beide goed bevonden, dus moet daar mee gespeeld gaan worden en niet tijdens de wedstrijd gaan zeuren dat deze te snel is. Eigenlijk geeft de tegenstander hierbij aan niet de capaciteit te hebben om hun slagen te kunnen doseren.
Nooit zo bekeken hoe jij dat uitleg over de snelheid van de shuttle, waar ik bij het lezen ervan wel logica zie in wat je zegt. Trainen met snellere shuttles zorgt er dan wel voor dat je leer controle te krijgen over het plaatsen van de shuttle. Dan snap ik dat je zegt dat je dan eigenlijk alleen zou willen testen om te kijken hoe snel de shuttle is. Leerzaam zo, hopelijk ga je meer van dit soort blogs schrijven.
Interessant
Dit is allemaal nieuw voor mij.
Vriendelijke groet,