Al jaren wordt ik platgebeld door telemarketeers, tot op 1 juli 2021 de wet veranderde. Het was even rustig! Maar ook de telemarketeers zitten niet stil en hebben een nieuwe vorm gevonden om je toch weer lastig te vallen. Ze bellen weer net zo vrolijk rond etenstijd op om je wat irritante vragen te stellen. De nieuwe vorm van oplichting is ingezet…

Je kent het vast wel, rond etenstijd ging je telefoon en werd er weer eens geprobeerd om je een energiecontract aan te smeren. Ik wist echt niet dat er zoveel energieleveranciers waren. Of nog gekker…Ik werd zelfs gebeld door KPN. Althans, dat beweerde men. Die gozer aan de lijn belde over mijn KPN-contract.

Normaal verbreek ik de verbinding meteen, maar soms heb ik van die kuren en ga ik in gesprek met zo’n flapdrol. Dus ik vraag die gozer “Welk KPN-contract hij bedoelt”. Ja, dat wist ik toch wel volgens hem, want het ging over het contract op mijn naam en adres. Dus stelde ik hem nogmaals de vraag over welk KPN-contract het ging. En weer kreeg ik het antwoord zoals eerder.

Ik zei tegen hem: “Laat ik de vraag anders stellen. Wat is het het contractnummer van het KPN-contract waar jij over praat?” Dat kon hij niet over de telefoon zeggen, dat was vertrouwelijk. Yeah, right! Flapdrol. Dus gaf ik hem aan dat ik niet verder met hem in gesprek ging als hij mijn contractnummer niet kon opnoemen. “Tuut, tuut, tuut…….”

Te vaak zo benadert geweest, dat je er gewoon niet meer in kan trappen, al deed ik dat vanaf het begin al niet hoor. Maar het is meer de irritatie die deze flapdrollen te weeg brengen. Het ongepast bellen en je lastigvallen om maar proberen geld te verdienen aan mensen die niet oplettend zijn of er gewoon intrappen.

De nieuwe vorm van telemarketing

Maar sinds 1 juli 2021 mogen ze je niet meer bellen, de consument is beter beschermd tegen dit soort oplichters. Althans, dat was even de gedachte toen men deze wet bedacht…

Vanaf 1 juli 2021 mogen bedrijven consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet langer ongevraagd bellen voor een donatie. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet die consumenten meer bescherming moet bieden.

BRON: rijksoverheid.nl

Men belt je inderdaad niet meer over energiecontracten, men belt je niet meer over je KPN- of Vodafone-contract. Nee joh, die telemarketeers zijn slimmer dan de overheid. Ze bellen je nu als onderzoeksbureau. Gaan je vragen stellen in het kader van een bepaalt onderzoek en uiteindelijk draaien ze de vragen zo dat ze je toch nog wat proberen aan te smeren.

De oplichters gaan dus gewoon door met hun belspelletjes!

Blokkeren met die nummers

Nu ben ik vrij handig en heb ooit mijn FritzBox (modem/router voor internet) zo ingesteld dat deze ook als DECT-centrale werkt voor mijn huistelefoons. Dus al het belverkeer loopt door mijn FritzBox, waar ik dan makkelijk nummers kan blokkeren voor alle telefoons die zitten aangesloten op de DECT-centrale in de FritzBox.

Nummers blokkeren in FritzBox
Nummers blokkeren in FritzBox

Op mijn mobiel krijg ik vaak al een melding dat het om “mogelijke fraude” gaat, dus is zo’n nummer ook makkelijk te blokkeren met een simpele handeling.

Ik geef ze geen tweede kans met hetzelfde telefoonnummer. Al moet ik er honderden blokkeren, dan doe ik dat. Tevens meld ik meteen misbruik en mogelijke oplichting/fraude. Op internet, bijvoorbeeld via Google, kun je makkelijk nummers opzoeken en zie je dat over bepaalde nummers vaak geklaagd wordt, met dezelfde insteek… Jou en mij proberen op te lichten met achterbakse trucjes.

Trap er niet in mensen, stel gerichte vragen en je zal merken dat ze snel ophangen omdat je lastig begint te worden. Op het moment dat ze ophangen zonder je een fijne dag te wensen, weet je al dat ze hun doel niet hebben bereikt en opzoek gaan naar een ander potentieel slachtoffer en hopen dat deze wel hapt….

Triest, diep triest dat zulke mensen op deze aardkloot rondlopen. Echt triest dat ze dagelijks ook nog eens hulpeloze slachtoffers maken en mensen geld afhandig maken door hun praatjes….

4 Replies to “Het was even rustig!”

  1. Het is inderdaad heel rustig geworden aan de telefoon met de callcenters. Maar het lijkt of ze zich weer terug aan de deurbel hebben gehangen, want daar worden we nu weer lastig gevallen door opdringerige types. Maar wel fijn dat je gewoon de deur voor hun neus kan dichtgooien hihihi

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.