Duurder tanken met E10

dashboard

Sinds een aantal maanden is de bekende EURO 95 vervangen door de nieuwe duurzamere E10. Maar wat betekend dit nu precies voor mij als gebruiker? Want de prijs per liter benzine is niet goedkoper geworden, maar mijn auto rijd ook niet zuiniger!

Wat is E10 benzine en bio-ethanol?

E10 brandstof bestaat uit 90% benzine en maximaal 10% bio-ethanol. Ethanol, een ander woord voor alcohol, wordt vaak toegevoegd aan benzine om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Doordat de productie en samenstelling van E10 benzine minder slecht voor het milieu is, spreekt men over een duurzame benzine. Als het percentage ethanol onder de 5% ligt, wordt de benzine verkocht onder de naam E5. Met een volle tank E10 brandstof komt u in principe minder ver dan met een tank reguliere benzine. Dit komt doordat E10 een lagere energiedichtheid heeft. Een benzinemotor verbruikt ongeveer twee procent meer als er E10 wordt getankt.

BRON van tekst: https://www.unitedconsumers.com

Oftewel verbruikt mijn auto nu meer brandstof dan voorheen. Dat is in de praktijk ook nu gebleken!!

Ik rijd een KIA Cee’d 1.6 GDI, oftewel een stationwagon met een 1600cc benzinemotor. Heerlijke auto en voorheen had ik een gemiddeld verbruik van ca. 7.1 L/100 KM. Dat was stadsverkeer en snelweg door elkaar heen. Nu, met nog steeds dezelfde rijstijl, verbruikt mijn KIA ineens 8.3 L / 100 KM

dashboard
dashboard van mijn KIA Cee’d 1.6 GDI

Dat is dus 1,2 liter meer op de 100 kilometer, oftewel 0,012 liter meer per kilometer die ik rijd. Ik rijd ca. 25.000 KM per jaar, dus verbruik ik per jaar 300 liter meer benzine dan met de reguliere EURO 95. Op dit moment dat ik dit bericht schrijf, ligt de gemiddelde benzine prijs van de E10 op € 1,82 per liter.

Oftewel ben ik nu jaarlijks € 546,- meer kwijt om dezelfde afstand af te leggen, omdat mijn auto schadelijker is gaan rijden door een milieuvriendelijkere brandstof die E10 heet…

Dus ik moet vaker tanken, mijn auto is minder zuinig….en dat noemt men dan duurzaam?

Door wie is dit bedacht? Door de brandstofleveranciers? Tja, het vult hun bankrekening nu wat sneller en mij lijkt dat de bio-ethanol per liter een stuk goedkoper is dan de olieprijs per liter.

10 thoughts on “Duurder tanken met E10”

  1. Het klopt inderdaad dat mijn auto schadelijker is gaan rijden dan voorheen. Van de week, toen mijn tank zo goed als leeg was, een keer EURO98 (E5) getankt. En dan rijd mijn auto ineens weer zo zuinig als voorheen. Maar kost wel ca. € 0,10 per liter duurder dan de EURO95 (E10). Dus even kijken of het toch rendabel is om E5 te tanken met de kilometers die ik rijd.

      1. Heb laatst ook E5 getankt en merk dat de auto krachtiger en zuiniger rijdt, het is niet zo heel veel wat je er extra aan overhoud, maar volgens mijn berekening ben ik uiteindelijk met E5 vier euro per tank beurt voordeliger uit. Bedankt voor de tip

        1. Graag gedaan Christian en jij ook bedankt voor het uitrekenen. Want dat had ik nog niet gedaan of ik met het tanken van de duurdere E5 (98) uiteindelijk toch goedkoper uit zou zijn per tank.
          Maar inderdaad, is de motor wat krachtiger en ik persoonlijk vind ook dat mijn motor minder onrustig is. Hij loopt soepelder met de E5 dan met de E10.

        2. Ik ben zojuist even naar België gereden, net over de grens in Poppel getankt. Daar betaalde ik € 1,358 voor een liter Super 98. Terwijl ik hier bij de pomp waar ik meestal ga € 1,689 per liter betaal voor E5. Dan scheelt dan toch maar liefst € 0,33 per liter.
          Ik heb ca. 45 liter getankt en dus € 14,895 bespaart met tanken.

          Het is dan wel een ritje van 30 km (op en neer), maar dan nog bespaar je genoeg per liter. Dus zeker de moeite waard als je in Tilburg of omgeving woont om even op en neer te rijden naar Poppel (B)

          1. Ik denk dat het langs de snelweg nog duurder is, dat je al gauw 1.76/1.77 per liter betaalt voor E5.
            Dan zit je al bijna op 40 cent goedkoper per liter.

  2. Dus vaker tanken? Dus ook meer accijns betalen!! Nederland heeft er weer een nieuwe melkkoe bij dus om de staatskas extra te vullen.

  3. En dan heb je nog niets geschreven over de slijtage van de motor. Ik heb ergens gelezen dat de E10 ook voor een hogere slijtage aan de motor veroorzaakt.
    En wat doet het met de uitstoot? Als je minder zuiniger rijd en vaker tankt, dan lijkt mij dat er meer uitstoot is, dus meer impact op het milieu. Of zie ik dat verkeerd?

Geef een reactie