Je zit vol woede over een bedrijf wat je slecht heeft behandeld als klant, totaal onterecht hoe deze je respectloos heeft afgewimpeld. Mijn wraak zal zoet zijn en schrijf een review. Maar dan volgt chantage na de slechte review. Het is iets wat mij letterlijk is overkomen…

“Tuurlijk Corné, fabeltjes vertellen kan iedereen.” Tja, was het maar zo, maar het is mij echt overkomen. Ik zal je vertellen, maar ga geen bedrijfsnaam noemen. Want wie weet wordt ik binnenkort dan bedreigd, want chanteren gaat niet meer.

Meteen geregeld…

Niets vermoedend had mijn zoon via internet zich aangemeld voor een dagcursus om zijn theoriediploma voor zijn rijbewijs te halen. Niets aan de hand, op diverse sites krijgt deze organisatie een 4,9 op de 5 steren. Goed bedrijf, denk je dan. Vooraf een aanbetaling en toen begon het gezeik na de eerste melding dat ze voor hem aan de gang gingen.

De geplande CBR-examen werd geannuleerd en men reageerder niet meer op mailtjes, telefonisch gewoon niet te bereiken. Na 10 minuten werd gewoon elke keer weer de verbinding verbroken. Weg geld, denk je dan. Na mijn zoektocht op het internet kwam ik gelijksoortige klachten tegen die wij nu juist ook hadden. Hoe komt een bedrijf dan aan zo’n goede waardering op bijvoorbeeld Trustpilot. Daar kwam ik snel genoeg achter….

Ik had mijn onvrede weggeschreven op Trutspilot bij dit bedrijf, lager dan één ster kon ik niet geven, maar met een titel als “Slecht bedrijf” moet het wel duidelijk zijn. Het mooie van een Trustpilot is wel dat het bedrijf direct een melding krijgt van een review die over hen wordt geschreven. En jawel hoor, mijn zoon kreeg binnen het half uur bericht dat er een nieuwe datum voor hem was geregeld, duidelijk te zien in zijn app van het CBR. Blijkbaar heeft mijn klaagzang geholpen. Mooi! Nu afwachten of het doorgaat.

Even weghalen, anders….

Die zelfde avond werd ik al benadert door het bedrijf dat alles geregeld was, dus de slechte review kon wel weggehaald worden, vond men. “Nou, dacht het niet. Laat eerst maar eens zien dat die dag doorgaat en dat het perfect is geregeld.” Was het antwoord wat ze van mij kregen.

Dat accepteerde ze niet en de vierde keer belde ze mij gewoon even op, met toch wel het dringende verzoek de slechte review weg te halen, anders gingen ze gewoon weer het examen annuleren voor mijn zoon. Dus even weghalen, anders…

Een bedreiging met pure chantage. Maar ik bleef volhouden, ik ging het niet weghalen als ze mij gingen chanteren. Dus ik terug chanteren, dat als ze het examen zouden annuleren in een melding zou maken bij het CBR, het artikel op Trustpilot nog even zou aanscherpen en social media zou volschrijven over hun slechte bedrijf.

Men werd milder en kreeg het een en ander aangeboden, korting op het examen en als hij zou zakken, mocht hij gratis de cursus dag overnieuw doen.

Uiteindelijk heb ik water de wijn gedaan en gezegd als ze het zwart op wit wilde zetten in de mail, ik de review wel wilde weghalen. Het gaat tenslotte wel om je zoon die graag zijn theorie wil halen. Eigenlijk heel slecht wat ik heb gedaan en meteen begreep ik ook hoe ze aan zo’n geweldige waardering van 4,9 komen op Trustpilot.

Zoals eerder geschreven…

Eigenlijk heb ik mijn eigen wel laten manipuleren, de één ster review weggehaald en er eigenlijk ook voor gezorgd dat die 4,9 nog meer kracht krijgt. maar zoals eerder op mijn website geschreven, is ook zo’n website als Trustpilot een wassen neus geworden, totaal niet meer geloofwaardig. Want eerder heeft een andere bedrijf mij dit eerder geflikt, om mij te vragen of ik de slechte review en waardering wilde weghalen, want ze hadden het uiteindelijk toch opgelost?

Die review staat er nog steeds, want ik ben wel van mening dat je moet leren van je fouten. Net als op vroeger op school als je een slecht cijfer had. Dan moest je flink werken om die weer weg te poetsen, om een beter cijfer op je eindrapport te krijgen.

Maar bedrijven hebben er alles voor over om op review-sites de beste leerling van de klas te zijn, al moet het met valsspelen, dat maakt ze helemaal niets uit. Alles over de rug van de klanten, zo komt het vaak dan over.

Ik laat het vanaf nu staan…

Ik heb mijn eigen wel voorgenomen, dat als een bedrijf mij slecht heeft behandeld, afspraken niet nakomt en ik dan iets op een review-site schrijf, het niet meer ga weghalen. Je moet maar werken voor goede punten en leren van je fouten. Als je geen waar voor het geld geeft aan je klanten, heb je ook geen recht op een goede beoordeling. Dan mogen andere klanten ook best weten dat je fouten maakt.

Want als meerdere klanten hetzelfde meemaken, dan moet je de rottenplek uit de appel snijden. Je gaan verbeteren op je minpunten, zodat deze omgedraaid kunnen worden naar pluspunten. Zodat je als bedrijf alle maar beter wordt voor je klanten. Natuurlijk wil je winst maken, maar je wil ook hebben dat je tevreden klanten hebt. Als dat niet je doel is, dan denk ik dat je geen bedrijf waard bent als je graag mensen bedondert of oplicht.

Maar echt jammer dat je steeds vaker gechanteerd wordt, het zijn eigenlijk bedreigingen als men zegt “Als je het niet weghaalt, dan….”

Te triest voor woorden vindt ik en ook dat mensen dan niet meer durven te klagen als men niet juist is geholpen.

Oja, ik schrijf ook wel eens leuke reviews hoor op reviewsites, als ik echt tevreden ben. Ook op mijn website als ik weer eens wat leuks mag testen. Is het goed, dan zal het een mooie review worden, maar als je product slecht is, tja….dan ga je aan de schandpaal.

13 Replies to “Chantage na slechte review”

  1. Ze willen enkel positieve reviews. Dat spelletje heb ik ook al voorgehad. Laten staan is van mij de boodschap en achteraf kan ik nog schrijven of ze met een oplossing kwamen of niet. Twee voor de prijs van één ☝️

    1. Dat heb ik bij de eerste keer ook gedaan. Had dat nu ook willen doen, maar toch even gedacht aan mijn zoon zijn examen. Was voor nu even belangrijker.
      Maar met je eens, laten staan en daarna eventueel updaten of men het wel of niet heeft opgelost.

  2. Ja, ik herken dit! Had een slechte review geschreven over een boekhouder die geen enkele afspraak nakwam. Werd onmiddellijk gebeld door de directeur, ze gingen nu alles goed doen voor me. Of ik dan wel die slechte review weg wilde halen. Ja hoor, dat deed ik. Enkele weken later had ik weliswaar veel beloftes gekregen, maar helaas… nog steeds geen opvolging. Ik schreef een nieuwe slechte review, waarop de directeur onmiddellijk weer aan de telefoon hing. Ze zouden me al mijn geld terug geven en me uit hun bestanden halen… maar of ik dan wel weer even die slechte review weg wilde halen. Anders kon ik fluiten naar de terugbetaling. Het ging om een bedrag van enige honderden euro’s dus dat heb ik gedaan. Maar nu, een half jaar later, heb ik een beetje spijt. Niet vanwege het geld dat ik terug heb gekregen, maar wel van dat ik me heb laten overhalen die slechte reviews weg te halen. Want er hoort echt niemand meer klant te worden bij dit bedrijf – maar op Google reviews hebben ze wel mooi nog steeds 5 sterren. 🙁

    1. Nou, precies dat dus!
      Pure chantage vind ik dit. En zo komen dit soort bedrijven aan hun hoge waarderingen op sites als trustpilot.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.