Snelheid van de shuttle

In Nederland wordt over het algemeen Speed 77 gebruikt met verenshuttles, wat door vele de “perfecte” snelheid wordt gezien. Maar is dat wel zo??

Zo vinden vele de Yonex shuttles over het algemeen weer te snel, gezien die inderdaad net wat sneller zijn dan de Speed 77 van de gangbare merken die in Nederland worden gebruikt. De snelheid die Yonex standaard hier levert in de Benelux, is vergelijkbaar met Speed 78 van de andere merken. Maar is dit wel te snel of is dit juist de snelheid wat er gebruikt moet worden?

Copyright © cona.nl

Redclear T-30 Verenshuttles

Eigenlijk kun je dat zo niet zeggen, welke snelheid de standaard snelheid is, gezien de snelheid (speed) afhankelijk is van de temperatuur in de sporthal. Zo zal (normaal gesproken) in de zomer een tragere shuttle gebruikt moeten worden dan in de winter. De temperatuur in de hal is namelijk in de winter vaak onder of gelijk met 18 graden Celsius. En hoe kouder het is, hoe trager je shuttle wordt en natuurlijk visa versa, hoe warmer het in de sporthal is, hoe sneller je shuttle zal zijn.
Dit heeft o.a. te maken met het feit dat warmere lucht meer vocht bevat. Koude lucht is dan ook vaak droger. Eigenlijk weet iedereen dat, gezien je in de winter veel vaker droge en ruwe lippen hebt, wat in de zomer haast nooit voorkomt. Toch?

Maar om terug te komen op de snelheid van de shuttle, is het feit dat hoe meer vocht er in de lucht zit, hoe verder de shuttle gedragen wordt door het vocht in de lucht. Ook zal je shuttle zachter aanvoelen dan in de winter. Het nadeel is dat de veren in de verenshuttles in de winter weer eerder breken. Dat heeft dan weer te maken met twee factoren:

  1. Omdat de lucht droger is, zal het natuurlijke vocht in de ganzenveren eerder onttrokken wordt. Hierdoor worden de veren droger en zullen eerder breken.
  2. Omdat de meeste clubs speed 77 aanschaffen, zal de shuttle in de winter trager zijn dan deze behoort te zijn, dus moet men harder tegen de shuttle slaan om deze achter in het veld te krijgen.

In de zomer heb je dan weer een ander nadeel, zeker bij bijzonder warm weer. De luchtvochtigheid zal dan hoger zijn dan normaal, waardoor de shuttles zachter worden. Hierdoor ontstaat de kans dat de shuttle eerder zijn normale vorm kwijt zal raken.

Daarvoor zou het ideaal zijn als het in de sporthal altijd dezelfde temperatuur zou zijn, maar dat is helaas in 99% van de sporthallen niet het geval.

Prepareren of niet prepareren?
Er gaan vele verhalen rond dat je een shuttle moet prepareren voordat je deze gaat gebruiken. Maar eigenlijk is dat een verhaal wat niet klopt. Want bij een goede kwaliteit shuttle, die niet al te oud is en dus zijn eigen natuurlijke vochtigheid in de veren heeft zitten, is het juist NIET nodig om deze te prepareren. Bij het prepareren van de shuttle breng je nog meer vocht toe aan de veren, waardoor de vluchteigenschap van de shuttle zal veranderen en vaak niet meer optimaal is.
Daarom worden vaak alleen shuttle van slechtere kwaliteit geprepareerd om de levensduur te verlengen. Vaak zijn dit dan ook trainingsshuttles en zeer goedkope shuttles.

Dus prepareren is niet nodig, al begrijpen wij wel waarom het gedaan wordt. Echter is in dit geval vaak ook zo, dat goedkoop duurkoop is. Hoe goedkoper de shuttles, hoe minder kwaliteit de veren zijn. Vaak kun je dit al zien als je de verenshuttle uit de koker haalt. Goedkoper verenshuttles hebben vaak dunner veren, soms zelfs niet helemaal zuiver wit. Hoe dunner de veer, hoe eerder deze breekt bij een slag. Koop dus niet al te goedkope shuttles, want uiteindelijk zal je meer shuttles verbruiken tijdens een wedstrijd dan met een betere kwaliteit shuttle.

Helaas is het ook weer een feit dat verenshuttles steeds duurder worden, wat het dan weer begrijpelijk maakt dat spelers/speelsters kiezen voor een goedkopere shuttle, om het nog betaalbaar te houden als men bijvoorbeeld op toernooi gaat.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.