Koester de mopperkont in je team!

Vragen

Hoe maak je gebruik van de klaagzang van je collega? Door hier radicaal anders naar te kijken dan de meeste mensen doen kom je tot de ontdekking hoe waardevol de eerlijkheid is die hij of zij inbrengt. Juist door die eerlijkheid te waarderen zul je zien dat dit voorkomt uit de behoefte kwaliteit te leveren en daarom is het belangrijk dat deze persoon een stem heeft in je team. 

Dit komt zowel de openheid van het team als de kwaliteit van datgene wat je produceert ten goede. Bovendien zul je ontdekken hoe belangrijk het is succes te vieren als team (en dit in de praktijk te weinig blijkt te gebeuren: zo is er natuurlijk altijd iets te mopperen.

3 manieren om een negatieve klaagzang constructief te gebruiken

Wanneer je inziet hoe waardevol de bijdrage is kun je de volgende drie manieren gebruiken om dit optimaal te benutten: 

  1. Zorg dat hij of zij de ruimte voelt zijn gevoel & zorgen in alle openheid met het team te delen. Schrijf op wat er wordt gezegd zodat voor iedereen helder is wat de zorg nu exact is. 
  2. Loop met het gehele team langs alle zorgen die zijn genoteerd en beantwoord of deze terecht is. Let daarbij op dat je focust op de feitelijke beantwoording en niet of het gevoel terecht is. 
  3. Bepaal gezamenlijk concrete verbeteringen die de zorg op korte termijn wegnemen en daarnaast bijdragen aan een duurzame samenwerking van het team. 

Door deze drie stappen continue te doorlopen zorg je ervoor dat het gemopper constructief wordt ingezet om samen kritisch te kijken naar wat er wordt gedaan en voorkom je daarmee direct dat het een negatieve klaagzang wordt. 

En misschien kom je tot de verrassende ontdekking dat jullie best succesvol zijn …

Hiermee creëer je win-win situaties waarbij er onderling wordt gecheckt of je als team de juiste dingen doet en op de juiste weg bent. Terwijl je tegelijk een platform hebt waarop de successen die wel geboekt zijn gevierd kunnen worden als team. 

En op dat moment blijkt die notoire mopperkont ook blij met alles wat goed gaat. Het is net een mens, he….

Misschien is dat wel het belangrijkst om jezelf te beseffen.


De bovenstaande tekst heb ik deze keer niet zelf geschreven. Ik ben deze ooit tegen gekomen op LinkedIn en vervolgens afgedrukt en opgehangen op kantoor. Ik weet dus even niet meer wie de auteur is, dus de credits gaan zeker niet naar mij, maar juist naar hem of haar die het heeft geschreven. Maar wilde dit wel graag met jullie delen.

Geef een reactie